26 Şubat 2015 Perşembe

ŞAİRİN TOKATI...

Edebiyat tarihimize yeni bir madde daha eklendi: Bir şair, ünlü öykücü Sait Faik’i tokatlamış...
“Kim mi?
Ahmed Arif!
Nereden mi biliyoruz bunu?
Kendi sözlerinden!
Evrensel Kültür dergisinde (Şubat 2015, sayı: 278) Mehmet Ergün, Ahmed Arifin Leylâ Erbil’e yazdığı mektuplardan yola çıkarak şairin, “kendisinden en az yirmi yıl büyük ünlü bir öykücü”yü tokatladığını kanıtlamaya çalışıyor.
Ahmed Arif, üstelik “yetinmiyor, bir de marifetmiş gibi ballandıra ballandıra anlatıyor bunu.
Ergünün gerekçesi de Ahmed Arifin 22 Mayıs 1954te Erbil’e yazdığı mektubun şu satırlarında:
“...Ben Sait’i sevdim (...) Ve ben onu on yıllık bir acayip merhabalar ve gecelerden sonra tokatladım. Haydar’a söyledim, şimdi de söylüyorum, pişman değilim.”
Ahmed Arif 1927 doğumlu. 1951 TKP Tevkifatında  1952’de tutuklanıyor ve iki yıl sonra, yani 1954’te hapisten çıkıyor. 1954’te Erbil’le de mektuplaşmaları sürmekte...
Şimdi 27 yaşında bir delikanlı düşünün, hapisten çıkmış, onca acılar yaşamış, işkencelere uğramış...
Üstelik de şair ve çok güzel bir kadını deli gibi sevmekte...
Sevgisini, sevdasını abartmayıp da ne yapacak?
Fakat Ergün’ün amacı başka...
Bunu da yazının sonunda dile getiriyor:
“Ahmed Arif’in ‘kişisel tarihi’ne ilişkin olarak verdiği bilgiler, giderilmeleri ayrı bir yazıyı gerektirecek ölçüde çelişkili. İlk şirinin ne zaman ve nerede yayımlandığı gibi salt belleğe yaslanan konularda değil, doğum tarihi, hangi zaman aralığında askerlik yaptığı, tutuklulukları ve tutukluluk süresi, sürgünlüğünün başlama ve bitme tarihleri... gibi temel konularda da çelişkiler var.”
Biraz daha irdeleseniz, sanırım Ahmed Arif adında bir şair bu topraklarda yaşamamış bile olabilir.
Söz “tokat”tan açıldı, bir tokat hikâyesi de ben anlatayım.
Kemal Özer’in yalancısıyım, o anlatmıştı.
50’li yılların sonlarında, 27 Mayıs öncesi bir grup 50 Kuşağı şair ve yazarı, (Hilmi Yavuz, Demir Özlü, Konur Ertop, Edip Cansever, Kemal Özer, Adnan Özyalçıner, Asım Bezirci) Altıyol’dan Kadıköy iskelesine doğru yürümektedir.
Akşam, karanlık çökmek üzeredir.
Kimileri bir tartışmanın içindedir.
Bir ara Asım Bezirci, havada yaylanarak Cansever’in suratına bir Osmanlı tokadı aşkeder.
Kemal abi, sonrasını şöyle anlatacaktı:
“Akşam karanlığında Edip’in gözlerinin içinden bir yıldız kümesinin ışıklar saçarak fırladığını gördüm.”
HAFTAYA: Sait Faik kimi tokatladı?


26 ŞUBAT 2015, BirGün

Hiç yorum yok: